موضوع: هوشمند سازی صنعت مخابرات (راهکارهای تبدیل داده اپراتوری به دانش و ارزش افزوده)- 25 آذر ماه 1400- ساعت 15-14:30
چکیده:
امروزه نقش و اهمیت داده بر هیچکس پوشیده نیست. اپراتورهای تلفن همراه با کاربرهای میلیونی هر روزه با انبوهی از داده ها مواجه می شوند که در سطح هسته شبکه ذخیره می شود. مطالعه صورت گرفته در اپراتورهای جهانی نشان دهنده شتاب بالای پژوهش ها در جهت هوشمند سازی و استفاده هر چه بهتر از این قبیل داده هاست که می تواند زمینه ساز تحقیقات بومی و انجام پژوهش های کاربردی برای روی دیتاهای اپراتوری کشور باشد. لازم به ذکر است بسیاری از این داده ها منعکس کننده رفتار مشتری و نیز رفتار لینک، سوییچ و سایر زیرساخت های شبکه هستند. در اینجا قصد داریم چند نمونه از داده هایی که می تواند برای پیش بینی خرابی ها، ازدحام و کلا بهبود کیفیت سرویس استفاده شود را بررسی کنیم. برخی از این داده ها رفتار مشتری را منعکس نموده که می توان از آن برای بازاریابی و فروش و نیز ارائه خدمات ارزش افزوده بهره جست. جدای از روش های آماری و سری های زمانی امروزه امکان استفاده از روش های یادگیری ماشین برای تحلیل داده ها وجود دارد. نمونه های موفق انجام شده از این پژوهش ها در مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در این ارائه گزارش می شود.
دکتر محمدعلی اخایی
معاون راهکارهای دیجیتال و هوشمندسازی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول
دانشیار گروه هوش، ماشین و رباتیک پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
مسئول راه اندازی و سرپرست آزمایشگاه پژوهشی " رایانش و مخابرات امن " دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر